Trwa ładowanie...

Odporność osób zestresowanych

Jednym z czynników, które niekorzystnie wpływają na układ odpornościowy, jest stres. Niektórzy nie zdają sobie sprawy, jak wielkie ma on znaczenie i jak łączy się z przebytymi chorobami, infekcjami i zakażeniami.

Zobacz film: "Stres może wpłynąć na zdrowie jamy ustnej"

spis treści

1. Wpływ przewlekłego stresu na odporność

Przewlekły stres w znaczący sposób wpływa na nasz organizm i na odporność. Pod jego wpływem powiększa się kora nadnerczy, gdzie produkowane są hormony stresu. W tym samym czasie zanika grasica. Stres prowadzi także do zmniejszenia we krwi komórek odpornościowych. Wynika z tego, że stres przewlekły osłabia układ immunologiczny i przyczynia się do częstszych chorób. Nie każda jednak osoba ulega stresowi w ten sam sposób. Jedni są bardziej podatni niż inni. Wszystko zależy od naszego zachowania i sposobów radzenia sobie ze zdenerwowaniem.

Stres ma duży wpływ na odporność
Stres ma duży wpływ na odporność (123RF)

2. Stres oksydacyjny

Stres oksydacyjny to zaburzenie równowagi dotyczące tlenu reaktywnego, który za pomocą elektronu podłącza się do innych związków i uczestniczy w reakcjach chemicznych niezbędnych do funkcjonowania komórki i całego organizmu. Stres oksydacyjny, jeżeli jest zbyt silny, może nawet doprowadzić do martwicy tkanek. Chcąc zminimalizować negatywne skutki stresu oksydacyjnego, należy kontrolować stres i stosować suplementy diety. Ważne jest także, aby nie przechodzić na dietę ubogą w witaminy i minerały.

3. Jak kontrolować własny stres?

Można mówić o tym, że stres jest niezdrowy i niekorzystny dla naszego organizmu i dla naszej odporności. Jak jednak możemy sobie z nim poradzić? Według badaczy kluczową rolę odgrywa nasza silna psychika. Duże znaczenie ma tu szybkie rozpoznawanie sygnałów zewnętrznych – zmęczenia, bólu, złego samopoczucia i odczuć, które temu towarzyszą. Jeżeli potrafimy je rozpoznać i im przeciwdziałać, nasza odporność i układ krążenia działają znacznie lepiej. Drugim czynnikiem, który określa, czy jesteśmy silni psychicznie, jest zdolność do zwierzeń. Jeżeli potrafimy rozmawiać o problemach i sytuacjach, które nas przerastają, możemy się z kimś tym podzielić.

Jednocześnie robi nam się lżej i potrafimy sobie poradzić z ciężką sytuacją, gdyż mamy poczucie, że nie zostaliśmy z nią sami. Mocniejszy układ odpornościowy występuje również u osób z silnym charakterem. Ludzie z wysokim poczuciem kontroli i zaangażowaniem w określone działania chorują znacznie rzadziej. To samo dotyczy osób asertywnych, które potrafią wyrażać własne uczucia i potrzeby.

Naukowcy są zdania, że silna psychika to nie tylko mniejsza podatność na stres, ale również zdrowszy organizm i silniejszy układ odpornościowy.

Musisz to wiedzieć

4. Jak zmniejszyć stres?

Chcąc zmniejszyć stres, możemy sięgnąć po zioła, które korzystnie wpływają także na odporność organizmu. Korzystne działanie antystresowe mają mech islandzki i owoc kardamonu. Miodla indyjska i ziele orlika mają dodatkowo działanie antybakteryjne i antywirusowe, które wspierają układ odpornościowy w walce z infekcjami. Pomóc może także pięciornik, który działa przeciwzapalnie.

Sięgając po suplementy diety, zioła i inne leki na odporność, warto jednak pamiętać, aby nie przyjmować ich wszystkich jednocześnie. Nasz żołądek i organizm mogą sobie z nimi nie poradzić. Chcąc wspomóc układ odpornościowy, tylko mu zaszkodzimy. Wybierając odpowiedni preparat na stres, odporność lub inny, zawsze warto skonsultować się z lekarzem.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.