Trwa ładowanie...

Na czym polega hartowanie organizmu?

Hartowanie organizmu to skuteczna i wbrew pozorom prosta metoda wzmocnienia odporności. Niewiele osób wie jedna, czym tak naprawdę jest hartowanie i dlaczego warto wzmocnić organizm dzieci. O czym warto pamiętać, decydując się na hartowanie organizmu?

Zobacz film: "Jak zadbać o prawidłowe relacje z dzieckiem?"

spis treści

1. Układ odpornościowy a hartowanie organizmu

Układ immunologiczny to tarcza ochronna przed wirusami, bakteriami, toksynami i grzybami. Co więcej, ta tarcza potrafi się bronić, gdyż wytwarza przeciwciała, które niszczą szkodliwe drobnoustroje. Żeby cały system odpornościowy działał prawidłowo, należy o niego dbać. Warto przy tym dodać, że układ odpornościowy osiąga swój pełen rozwój po 12. roku życia. Dlatego szczególnie istotne jest dbanie o odporność najmłodszych.

Jednym ze sposobów hartowania organizmu jest prawidłowa dieta
Jednym ze sposobów hartowania organizmu jest prawidłowa dieta (123RF)

2. Czy warto hartować układ odpornościowy?

Obok odpowiedniej diety i ruchu, istotnym sposobem na wzmocnienie odporności jest zahartowanie organizmu. Czym jest hartowanie? Niczym innym jak wystawianiem na działanie niekorzystnych czynników w sposób kontrolowany. Nasz organizm przystosowuje się do zmiennych warunków, uczy się, jak działać i jak się chronić. Wówczas zimna aura, wiatr, śnieg czy deszcz nie są nam straszne i nie sprawią, że po krótkim spacerze lub wyjściu na sanki od razu dopada nas przeziębienie.

3. Jak wzmocnić odporność dzieci?

Chcąc wzmocnić odporność i zahartować dziecko, należy:

• wychodzić z nim na dwugodzinny spacer;

• pozwolić mu na jak największą dawkę ruchu;

• utrzymać temperaturę w mieszkaniu na poziomie 19–20 st. Celsjusza w ciągu dnia i 18 st. Celsjusza w nocy;

• wietrzyć mieszkanie – szczególnie przed snem.

4. Od czego zacząć hartowanie?

Chcąc zahartować własny organizm, można rozpocząć od małych kroków. Nie trzeba od razu wskakiwać do lodowatej wody w środku zimy. Hartowanie możemy rozpocząć od lżejszego ubierania się w chłodniejsze dni, od spacerów, a w sprzyjających warunkach od chodzenia boso po trawie lub po piasku.

Hartowanie możemy też zacząć od polewania się pod prysznicem raz zimną, raz ciepłą wodą. Warto jednak pamiętać, że temperaturę wody należy zmniejszać stopniowo. Gwałtowne polanie się lodowatą wodą może wywołać szok i szybko nas zniechęci do kolejnych zabiegów.

Musisz to wiedzieć

5. O czym należy pamiętać podczas hartowania organizmu?

Jeżeli zaczniemy hartować organizm, należy pamiętać przede wszystkim o bezpieczeństwie. Każdą metodę zahartowania ciała należy stosować, gdy jesteśmy zdrowi. Po każdym zabiegu schłodzenia organizmu należy się ogrzać, aby nie doszło do wyziębienia. Warto również pamiętać, że uprawianie codziennych sportów – jazda na rowerze, bieganie – również jest sposobem na hartowanie organizmu. Należy do niego również zwykły spacer, który wspomoże naszą odporność.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.