Trwa ładowanie...

Dieta dla matek karmiących piersią

Jak powszechnie wiadomo, karmienie piersią jest najlepszym sposobem odżywiania niemowląt. Wiele mam stara się jak najdłużej utrzymać swoje dziecko przy piersi. Jest w tym bardzo dużo pozytywów, ale można też znaleźć negatywy. Wiele mam karmiących piersią zastanawia się, czy muszą przestrzegać jakiejś diety, aby nie zaszkodzić swojemu dziecku. Niektóre z nich uważają, że mogą jeść wszystko, inne znowu jedzą tylko i wyłącznie potrawy gotowane na parze.

Zobacz film: "Ciekawe gry i zabawy dla całej rodziny"

spis treści

1. Czy przy karmieniu konieczna jest dieta?

Podstawowa informacja jest taka, że kobieta karmiąca może jeść prawie wszystko. Jej dieta powinna być bogata w składniki odżywcze i witaminy. To, że matka karmiąca może jeść prawie wszystko, nie oznacza, że nie musi być ostrożna. Powinna rozsądnie wybierać posiłki, które ma zamiar spożywać. Stosowanie niewłaściwej diety niesie za sobą spadek sprawności fizycznej i zmniejszenie ilości pokarmu. Jak w każdej diecie, tak i w tej obowiązują ogólne zasady. Należy unikać fast foodów, przekąsek i używek. Są również trzy złote zasady diety matek karmiących piersią:

• wykluczenie ze swojej diety składników, które mogą działać alergizująco;

• zachowanie umiaru w pierwszym miesiącu, a następnie wprowadzanie stopniowo nowych składników;

• nie eksperymentuj.

Podczas karmienia piersią unikajmy produktów wzdymających
Podczas karmienia piersią unikajmy produktów wzdymających (123RF)

2. Dekalog matki karmiącej noworodka

• Mięso drobiowe (pieczone lub gotowane – wykluczamy smażone).

• Ryby, szczególnie tłuste i morskie (np:. halibut, tuńczyk, makrela, dorsz) – stopniowo wprowadzamy je do naszego jadłospisu. Bardzo ważne jest również to, aby ryby nie było smażone bądź wędzone, lecz pieczone lub grillowane.

Ziemniaki, ryż, makaron.

Warzywa: dynia, marchew, seler, pietruszka (także natka).

• Owoce: banany, jabłka, gruszki (wprowadzamy stopniowo: brzoskwinie, morele, nektarynki).

• Przetwory mleczne: twaróg (najlepiej półtłusty), jogurty owocowe i naturalne zawierające dozwolone owoce, serki waniliowe i śmietana.

• Pieczywo: na początku białe, potem ciemne, przy pełnoziarnistym mogą się zdarzyć kłopoty z trawieniem.

• Naleśniki.

• Desery: biała czekolada, budyń, galaretki, sernik (najlepiej domowy), biszkopty, ciasto kruche.

• Oliwa z oliwek, margaryna, przy wprowadzaniu masła należy zachować ostrożność.

• Herbata głównie czerwona i zielona, za to herbatę czarną i kawę należy pić w bardzo małych ilościach.

• Przyprawy, zioła: sól, pieprz, bazylia, tymianek, majeranek.

3. Rozszerzanie diety i produkty, które mogą wywołać alergię

Spora ilość produktów zawiera w sobie alergeny, przez które nasze dziecko może cierpieć. Dlatego też najlepszym sposobem jest unikanie tej grupy produktów. Jeśli jednak musimy spożyć produkty alergizujące, zalecane jest stosowanie ich w jak najmniejszych ilościach. Produktami, które mogą wywołać alergię u dziecka, są:

• orzechy (szczególnie ziemne, ale i migdały);

• soja;

czekolada i kakao (spokojnie możesz spożywać białą czekoladę);

miód.

Składniki, na które trzeba szczególnie uważać:

• ryby wędzone;

mleko, sery żółte, sery dojrzewające (camemberty, brie, niebieskie itd, również feta czy mozarella),

• truskawki, poziomki, jagody (mimo że pomagają, raczej ostrożnie je wprowadzaj w 1 miesiącu), maliny, agrest, porzeczki.

Pamiętaj, że rozszerzanie diety powinno następować stopniowo. Do jadłospisu należy wprowadzać po jednym nowym składniku i obserwować swoją pociechę, czy wszystko jest w porządku i czy nie dostała uczulenia. Gdy wprowadzonych składników jest dużo, może to powodować sensacje żołądkowe, a tego nie chcemy. Za to, jeśli nasz maluszek czuje się równie dobrze zarówno przed, jak i po jedzeniu, możemy być pewne, że nie jest uczulony na dany produkt. Jeśli natomiast widzimy u dziecka wysypkę, kłopoty z wypróżnianiem czy bolący brzuszek, należy niezwłocznie odłożyć dany produkt. Często bywa tak, że mamy chcą być bardzo podręcznikowe i szukają dokładnego spisu każdego produktu, gdzie zapisane jest, kiedy dokładnie możemy go wprowadzać do swojej diety.

Taki kalendarz podajemy poniżej:

  • kalarepa, papryka, szpinak: po 1 miesiącu;

  • pieczywo ciemne: po 1 miesiącu, pełnoziarniste: po 2 miesiącu;

  • mięso czerwone: po 2 miesiącu;

  • pomidor, ogórek, sałata, szczypior, cebula parzona: po 2 miesiącu;

  • jajka na miękko: po 2 miesiącu;

  • kapusta, kalafior, brokuły, warzywa strączkowe: groch, soczewica, bób, cieciorka, fasola: po 2, a nawet po 3 miesiącu.

4. Podstawy żywienia

Karmienie piersią to nie czas na eksperymenty. Naprawdę warto trzymać się pewnych podstawowych zasad, dzięki którym łatwiej będzie nam się zdrowo odżywiać. Jeśli dostosujemy się do tych kilku zasad, nasze dziecko na pewno będzie zadowolone i nie będzie przeżywało zbędnego cierpienia związanego z niewłaściwą dietą matki.

  • NIE: ostrym przyprawom (dozwolona jest niewielka ilość soli i pieprzu, estragon, bazylia), marynacie, octowi oraz potrawom smażonym.

  • Staramy się nie spożywać żywności przetworzonej ani konserwowanej (najlepiej pożegnać się z wędliną paczkowaną).

  • Możemy jeść owoce i warzywa nieprzetworzone, z wyjątkiem papryki i cebuli (papryka grillowana, cebula sparzona).

  • Stopniowo wprowadzamy również produkty mleczne

Należy pić co najmniej 3 l napojów dziennie, oczywiście wody niegazowanej, soków (jabłko, burak) i zielonej herbaty.

Przy karmieniu lepiej nie stosować żadnych diet, np. wegetariańskiej. Trzymajmy się swoich zwyczajów żywienia (chyba, że opierają się wyłącznie na fast foodach). Bywają osoby, które uwielbiają sushi. Drogie mamy, mamy dla was wspaniałą informację! Sushi nie wpływa negatywnie przy karmieniu. Jednak staraj się dostosować do ogólnych zaleceń i zmień np. surowego tuńczyka na ogórka. Pamiętaj również o zachowaniu rozsądku, gdy wybierzesz się na wycieczkę. W okresie karmienia raczej nie będziesz mogła próbować potraw zagranicznych.

Musisz to wiedzieć

5. Ciekawostka

Dzieci karmione piersią mają bardziej wrażliwe kubki smakowe niż te karmione mlekiem modyfikowanym. Dzieje się tak przez zróżnicowany smak mleka kobiety. Dzieci karmione piersią chętniej sięgają po nowości, ponieważ po części znają już ich smak.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.