Historia różowej koszulki
Niczym szczególnym się nie wyróżnia – jest różowa, w kwiatki. Ot, jedna z wielu. Dla 10-letniej Cami to nie jest jednak zwykły t-shirt.
Dziewczynka ma autyzm. Mieszka wraz z rodzicami w stanie Utah w Stanach Zjednoczonych. Kilka lat temu dostała różową koszulkę, którą bardzo polubiła. Nosiła ją nieustannie, bo tylko w niej czuła się komfortowo i bezpiecznie. Cami jednak rosła, t-shirt stawał się niewygodny. Opiekunom udawało się dotychczas znajdować większe rozmiary, głównie na internetowych aukcjach, ale ostatnio poszukiwania były coraz trudniejsze.
Kolekcja, z której pochodziła koszulka została zlikwidowana, a firma nie sprzedaje tego modelu od kilku lat.
1. Koszulka, której szukał cały świat
Deborah Skouson, mama Cami, proponowała córce inne ubrania. Ta jednak odmawiała ich założenia. Dziesięciolatka upodobała sobie jeden konkretny wzór. Rodzice zatem rozszerzyli teren poszukiwań i do pomocy zaangażowali przyjaciół. Mama Cami napisała post na portalu społecznościowym, do którego załączyła zdjęcie poszukiwanej bluzki.
Odzew przerósł oczekiwania rodziców. Wiadomość Deborah została udostępniona ponad 4 tysiące razy. Gdy w akcję poszukiwania koszulki zaangażował się reporter stacji KTVU, post dotarł do kolejnych 30 tysięcy użytkowników.
I udało się! - Otrzymaliśmy 78 koszulek od zupełnie obcych osób. Ludzie z natury są dobrzy. Cieszę się, że mogłam się o tym przekonać na własnej skórze – mówi mama dziewczynki.
Mimo iż Deborah chciała zapłacić za każdą z otrzymanych bluzek i pokryć koszty wysyłki, nikt nie przyjął od niej pieniędzy.
To jednak nie koniec historii. Mama Cami dostała mnóstwo wiadomości ze słowami wsparcia. Zupełnie obcy jej ludzie deklarowali, że mogą uszyć pluszowe zabawki, poduszki lub kocyki z materiału, z którego wykonany jest ulubiony t-shirt dziewczynki.
2. Co to jest autyzm?
Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju dziecka. Pierwsze objawy autyzmu mogą być przez rodzica źle odczytywane. Diagnozę stawia się w oparciu o rozpoznanie nieprawidłowości w relacjach społecznych i komunikowania się dziecka z otoczeniem. Istotne znaczenie dla specjalisty ma również obserwacja dziecka w czasie zabawy (funkcjonalnej i symbolicznej).
Diagnozę postawić można we wczesnym dzieciństwie, choć zdarza się, że choroba jest rozpoznawana również u nastolatków.
Dziecko z autyzmem musi być poddane odpowiedniej terapii, która pomoże mu lepiej funkcjonować w świecie.
Zaburzenia autystyczne są zróżnicowane. Nie ma mowy o jednolitej gamie objawów i metod terapeutycznych. Do każdego przypadku należy podchodzić indywidualnie. I dlatego też w literaturze specjalistycznej coraz częściej mówi się o zaburzeniach ze spektrum autyzmu.
Dzieci z autyzmem często wykazują zachowania rytualistyczne. Przywiązują się do przedmiotów, przez długi czas wykonują tę samą czynność, np. układają te same wzory geometryczne. Zmiana w tym obszarze może wywołać u dziecka agresję lub autoagresję.
3. Jak pomóc dziecku z autyzmem?
Nic zatem dziwnego, że rodzice Cami chcieli pomóc córce znaleźć jej ulubioną bluzkę. Wiedzieli bowiem, że zapewnia ona dziewczynce poczucie bezpieczeństwa i znacznie poprawia jej funkcjonowanie wśród rodziny i rówieśników.
Niezwykle ważnym krokiem w przypadku potwierdzenia u dziecka zaburzeń ze spektrum autyzmu jest ich akceptacja. By pokonać własne emocje, frustrację i zmęczenie, opiekunowie muszą zrozumieć, że pewnych zachowań nie da się wyeliminować. Wychowując dziecko z autyzmem trzeba brać pod uwagę jego indywidualność. Przywiązanie się Cami do elementu ubioru było jej sposobem na doświadczanie świata. Wsparcie, jakie otrzymała od rodziców poprzez odnalezienie jej ulubionej koszulki, z pewnością przyczyni się do poprawy jej codziennego funkcjonowania.