Trwa ładowanie...

Ból pleców i żeber w ciąży

Ból pleców i żeber w ciąży to dość częste dolegliwości u wielu przyszłych mam i są wywołane zwykle większym obciążeniem kręgosłupa ze względu na powiększający się brzuszek. Rosnący maluszek, a wraz z nim macica uciskają także na żebra i przeponę, co powoduje ból. Sposobami na tego rodzaju bóle są ćwiczenia rozciągające dla kobiet w ciąży, a także joga dla ciężarnych oraz techniki oddechowe i relaksacyjne. Wszelkie tego typu bóle nieco rzadziej pojawiają się u kobiet regularnie uprawiających sport. Ważne jest jednak, aby w ciąży dobrać odpowiednią aktywność fizyczną, bezpieczną dla ciężarnych.

Zobacz film: "Najczęstsze problemy zdrowotne kobiet w ciąży"

spis treści

1. Ból żeber w ciąży

Bóle żeber w ciąży zwykle pojawiają się około połowy trwania ciąży, w połowie drugiego trymestru. Jednak są przypadki, w których ból żeber pojawia się już w szesnastym tygodniu. Jest to ból w dole żeber, który nasila się szczególnie w czasie długotrwałego siedzenia w jednej pozycji, na przykład podczas jazdy samochodem. Bólowi towarzyszą częste zadyszki, wywołane instynktownym zmniejszaniem bólu przez spłycanie oddechu. Niedługo przed porodem bóle żeber mogą słabnąć, a to dzięki temu, że macica obniża się, przygotowując maluszka do przyjścia na świat.

2. Ból pleców w ciąży

Ból pleców w ciąży zwiększa się wraz z rozmiarem brzuszka przyszłej mamy. Dodatkowe kilogramy zwiększają obciążenie kręgosłupa i mogą powodować ból. Kobiety ciężarne mają problem z utrzymaniem prawidłowej postawy ciała, co także wpływa negatywnie na stan kręgosłupa. Rozluźnienie mięśni i więzadeł, wywołane hormonem ciążowym o nazwie relaksyna, dodatkowo przyczynia się do odczuwalnego bólu kręgosłupa w ciąży.

3. Co na bóle pleców i żeber w ciąży?

Zarówno na bóle pleców, jak i żeber, najbardziej pomoże odpoczynek w odpowiedniej pozycji. Mogą pomóc specjalne poduszki ciążowe do siedzenia i spania. Zastosowanie ich zmniejszy zarówno obciążenie kręgosłupa, jak i ucisk narządów na żebra. Bardzo ważna jest także postawa ciała w czasie ciąży. Kobietom w ciąży trudniej jest zachować wyprostowaną postawę ciała ze względu na zwiększający się ciężar brzucha. Wyprostowaną postawę w pozycji siedzącej może zapewnić poduszka.

Wiele dolegliwości ciążowych można zwalczyć, po prostu odpoczywając. Długotrwałe stanie, siedzenie w jednej pozycji, z nogą założoną na nogę nie wpływają korzystnie na stan kobiety w ciąży. Warto więc robić sobie częste przerwy, najlepiej na leżąco z nogami lekko uniesionymi.

W przypadku bólów żeber w ciąży niekiedy ból łagodnieje, jeśli kobieta założy luźniejsze ubrania i odpowiednio dobrany biustonosz. W ciąży biust zwiększa swoją objętość, a więc stanik noszony do tej pory może uciskać klatkę piersiową i również przyczyniać się do bólu.

W przypadku bólu żeber pomocne może okazać się oddychanie za pomocą przepony. Wydaje się, że jeśli kobieta będzie oddychać płytko, to ból ustanie – nie do końca tak jest. Unikanie głębszego oddychania pomoże na krótszą metę, ale w efekcie pogorszy ból. Dlatego warto ćwiczyć techniki oddychania lub jogę dla kobiet w ciąży, gdyż ćwiczenie pełnego oddychania nie tylko zmniejszy ból, ale także dotleni organizm i pomoże w czasie porodu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Dr n. med. Szymon Kujawiak
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.