Trwa ładowanie...

Zgaga i bezsenność

Avatar placeholder
14.06.2017 00:19
Zgaga i bezsenność
Zgaga i bezsenność

Zgaga to uczucie pieczenia w przełyku, które nasila się w pozycji leżącej. Dzieje się tak dlatego, gdyż leżąc, mamy utrudnioną funkcję przełykania. Osoby cierpiące na zgagę mogą wybudzać się w nocy i mieć trudności w późniejszym zasypianiu. Jak zminimalizować uczucie zgagi? Czy może być ona objawem poważniejszej choroby? Dlaczego nie należy bagatelizować zgagi i bezsenności?

spis treści

1. Jak bezsenność wpływa na nasz organizm?

Bezsenność wpływa nie tylko na nasze zdrowie, koncentrację, ale również na samopoczucie. Zaburzenia snu przyczyniają się do rozdrażnienia, bólów głowy, stresu i osłabionej odporności. Jeżeli bezsenność pojawia się równocześnie ze zgagą – budzimy się w nocy i mamy palące uczucie w gardle – należy zdiagnozować przyczyny tych dolegliwości.

Bezsenność wpływa na naszą koncentrację
Bezsenność wpływa na naszą koncentrację (123RF)

2. Dlaczego nie powinniśmy bagatelizować zgagi?

Zobacz film: "Pomysły na wspólne, rodzinne spędzanie czasu"

Zgaga może prowadzić do bezsenności, ale jest ona również objawem poważniejszych schorzeń. Może bowiem być sygnałem, że cierpimy na refluks przełyku, a tego nie powinniśmy już bagatelizować. Szybkie działanie i konsultacja z lekarzem mogą wyeliminować problemy związane ze zgagą, a tym samym ze spokojnym snem. Wbrew pozorom odpowiednia ilość snu dobrej jakości to zdecydowana poprawa jakości samego życia i naszego samopoczucia.

Sposoby na bezsenność w ciąży
Sposoby na bezsenność w ciąży [9 zdjęć]

W trakcie ciąży organizm kobiety doświadcza intensywnych zmian hormonalnych, które mogą wywierać niekorzystny

zobacz galerię

3. Jak zminimalizować zgagę?

Zgaga nie zawsze musi oznaczać poważniejszą dolegliwość. Jeżeli uczucie pieczenia w przełyku pojawia się sporadycznie, może to być jedynie sygnał, że warto zmienić styl życia i dietę. Jakie są sposoby na zgagę, a jednocześnie sposoby na bezsenność?

Chcąc poprawić jakość snu i zminimalizować dokuczliwą zgagę, warto:

• spać w pozycji półsiedzącej – ułatwi to odkrztuszanie i przełykanie;

• pić dużo płynów w ciągu dnia – odradza się picia dużej ilości wody przed samym snem, gdyż może to być jeden z powodów ciągłego wstawania w nocy i wybudzania się ze snu;

• nie nadużywać alkoholu;

• nie palić papierosów;

• nauczyć się panować nad stresem – ciągłe zdenerwowanie i lęki mogą być jedną z przyczyn bezsenności;

• jeść regularnie, często i w małych ilościach – ważne jest również to, co jemy; zdrowa dieta zmniejsza ryzyko powstawania zgagi;

• zwiększyć aktywność fizyczną – regularne ćwiczenia zmniejszają stres i poprawiają kondycję.

Musisz to wiedzieć

Produkty, które zmniejszą ryzyko wystąpienia zgagi, to: chude mięsa, warzywa, zioła, woda niegazowana, herbaty ziołowe, mleko, kefir i jogurty naturalne. Niewskazane jest, aby spożywać tłuste mięsa, ser żółty, cebulę, pikantne przyprawy, słodycze zawierające kakao oraz cytrusy, napoje gazowane, mocną kawę i mocną herbatę – produkty te zwiększają ryzyko wystąpienia zgagi.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze