Twoje dziecko nie może usiedzieć w miejscu? Sprawdź, jakie mogą być tego przyczyny
Problemy ze snem, zapominalstwo i ogromne pokłady energii często sprowadzają się do jednej diagnozy – ADHD. Centrum Zwalczania i Zapobiegania Chorobom podaje, że zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest najczęściej diagnozowanym zaburzeniem zachowania u dzieci poniżej 18. roku życia. Jednak wiele schorzeń może powodować zbliżone objawy, co utrudnia znalezienie przyczyny problemów z potomkiem. Oto część z nich.
Zaburzenia afektywne dwubiegunowe
Z powodu zbliżonych objawów często trudno jest odróżnić je od ADHD. Wśród typowych symptomów wymienia się zmienność nastrojów, wybuchowość, niecierpliwość, gadatliwość, niepokój. Jednak podczas gdy zaburzenia afektywne dwubiegunowe są związane głównie z nastrojem, ADHD wpływa na uwagę i zachowanie. Co więcej, dla dzieci cierpiących na pierwsze z tych schorzeń typowe są wahania pomiędzy epizodami maniakalnym a depresyjnym, a te doświadczające zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi nie wykazują tak gwałtownych spadków nastroju.
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego
Objawiają się one nadmierną lub niewystarczającą wrażliwością na dotyk, ruch, dźwięk, smak, zapach lub widziane obrazy. Dzieci cierpiące na to schorzenie mogą podejmować coraz to nowe aktywności, a także mieć problem z koncentracją, w szczególności gdy są przytłoczone bodźcami. Niektórzy chorzy mogą zachowywać się agresywnie lub odczuwać frustrację w obliczu porażki.
Niski poziom cukru we krwi
Obniżenie poziomu cukru we krwi, nazywane hipoglikemią, może dawać objawy przypominające ADHD. Są to przede wszystkim agresja, nadaktywność, niemożność usiedzenia w jednym miejscu i skoncentrowania się. Podczas gdy hipoglikemię często stwierdza się u noworodków, znacznie rzadziej występuje u niemowląt i małych dzieci oraz sporadycznie u starszych. Powodować ją mogą różne schorzenia. Najczęściej wynika jednak z cukrzycy typu 1.
Typowy etap rozwoju dziecka
Niektórzy mali pacjenci, u których błędnie diagnozuje się ADHD, po prostu łatwo się ekscytują lub nudzą. Zgodnie z badaniem opublikowanym na łamach "Canadian Medical Association Journal", u najmłodszych dzieci w klasie (tych, które poszły do szkoły szybciej niż inni uczniowie) nauczyciele częściej fałszywie stwierdzają obecność ADHD. Niedojrzałość, typowa dla uczniów w ich wieku, mylona jest z chorobą. Co ciekawe, błędna diagnoza często stawiana jest także w przypadku dzieci o wyższym poziomie inteligencji niż u ich rówieśników, ponieważ łatwo nudzą się one na lekcjach, które nie są dla nich wyzwaniem.