Dyskalkulia – objawy, przyczyny, rozpoznanie i terapia

Dyskalkulia, obok dysleksji, dysgrafii i dysortografii, jest zaliczana do grupy specyficznych trudności w uczeniu się. Jej istotą są problemy z przyswojeniem matematyki. Jakie są jej przyczyny i objawy? Które strategie edukacyjne są skuteczne? Na czym polega pomoc dla dzieci z dyskalkulią?

Dyskalkulia objawia się m.in. problemami z liczeniem i liczbami oraz trudnością z rozpoznawaniem wzorców liczbowychDyskalkulia objawia się m.in. problemami z liczeniem i liczbami oraz trudnością z rozpoznawaniem wzorców liczbowych
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Czym jest dyskalkulia?

Dyskalkulia jest zaburzeniem, którego istotą jest trudność w zrozumieniu i wykonywaniu różnych pojęć i działań matematycznych. Osoby, które się z nią zmagają, mogą mieć problemy z liczeniem i liczbami, rozpoznawaniem wzorców liczbowych, rozumieniem relacji matematycznych, operacji arytmetycznych i rozwiązywaniem problemów matematycznych, także pamięcią matematyczną.

Dyskalkulia została uwzględniona w Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 w pozycji F81.2 jako specyficzne zaburzenia umiejętności arytmetycznych. Termin dyskalkulia pochodzi z języka łacińskiego i w dosłownym tłumaczeniu oznacza ”trudności w liczeniu” (calkulare – liczyć, dys – trudność).

Jakie są przyczyny występowania dyskalkulii u dzieci?

Kreatywne zabawy z dzieckiem: Liczydełka sensoryczne

Według specjalistów jest to wrodzone rozwojowe zaburzenie zdolności matematycznych o podłożu środowiskowym, genetycznym lub wrodzonym. Odpowiadać za nie mogą nieprawidłowości dotyczące funkcjonowania części mózgu odpowiedzialnej za dojrzewanie umiejętności matematycznych wraz z wiekiem.

Objawy dyskalkulii

Objawy dyskalkulii u dzieci i dorosłych są różne. W dużej mierze zależą od wieku i stopnia patologii, ale i cech indywidualnych osoby. Typowe dla zaburzenia są trudności w:

  • nauce kolejności liczb,
  • rozpoznawaniu symboli matematycznych,
  • wykonywaniu podstawowych działań arytmetycznych,
  • orientacji w schemacie relacji przestrzennych (nad, pod, obok, lewa, prawa), nazywaniem kierunku,
  • zapamiętywaniu faktów matematycznych (np. tabliczka mnożenia),
  • zapamiętywaniu sekwencji działań (np. działania matematyczne),
  • rozumieniu abstrakcyjnych pojęć matematycznych (np. równań, proporcji, relacji przestrzennych),
  • rozumieniu i rozwiązywaniu problemów matematycznych.

Dyskalkulia to zaburzenie, które ma negatywny wpływ tak na codzienne funkcjonowanie, jak i naukę oraz pracę zawodową.

Rodzaje dyskalkulii

W obrębie dyskalkulii wyodrębniono kilka typów zaburzenia, takich jak:

  • Dyskalkulia werbalna (słowna). To zaburzenia zdolności nazywania pojęć i relacji matematycznych, problemy z nazywaniem cyfr i numerów, trudności z określaniem liczby obiektów.
  • Dyskalkulia leksykalna (związana z czytaniem). To zaburzenie odczytywania cyfr, liczb i znaków operacyjnych oraz symboli matematycznych (takich jak choćby plus, minus, potęga), trudności w kojarzeniu symboli operacyjnych z ich nazwami.
  • Dyskalkulia graficzna. To trudności z zapisywaniem liczb i symboli operacyjnych, liczb przy liczeniu pisemnym.
  • Dyskalkulia operacyjna. To problemy w zakresie wykonywania działań matematycznych.
  • Dyskalkulia wykonawcza. Problemem jest na przykład porównywanie ilości i wielkości, trudności z uszeregowaniem obiektów w kolejności rosnącej lub malejącej.
  • Dyskalkulia pojęciowo-poznawcza. To zaburzenie rozumienia relacji niezbędnych do dokonywania obliczeń pamięciowych, idei matematycznych i zależności liczbowych.

Diagnoza dyskalkulii u dzieci

Diagnozę dyskalkulii przeprowadza się w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, której pracownicy wykorzystują różne metody (np. dyskalkulia test, kwestionariusze).

Sam proces diagnozy jest kilkuetapowy. Wymagana jest ocena specjalistów, takich jak psycholog, pedagog, terapeuta zajęciowy, często również neurolog, ale i okulista czy laryngolog. Ostateczna diagnoza wymaga bowiem wykluczenia innych zaburzeń, takich jak zaburzenia neurologiczne, psychiczne czy wady wzroku i/lub słuchu.

Wczesna diagnoza jest ważna, ponieważ pozwala na wdrożenie ćwiczeń, co ułatwia dziecku funkcjonowanie tak w domu, jak i szkole (pozwala na przykład na dostosowanie nauczania do jego umiejętności).

Terapia i wsparcie dla dzieci z dyskalkulią

Jakie są najlepsze strategie nauki i wsparcia dla dzieci z dyskalkulią? To zarówno indywidualne lekcje matematyki, inne zajęcia i narzędzia wspomagające naukę matematyki, ale i terapia zajęciowa.

Dziecko z diagnozą dyskalkulii powinno uczęszczać na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole lub poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz podejmować pracę samokształceniową w domu. Najważniejsze, by działania były dobierane pod kątem indywidualnych potrzeb dziecka. To dlatego tak ważna jest edukacja na temat dyskalkulii dla nauczycieli i rodziców.

Terapia dyskalkulii polega na wypracowaniu sposobów radzenia sobie z zaburzeniem w życiu codziennym. Jak rodzice mogą wspierać dziecko z dyskalkulią w domu? Kluczowe jest wykonywanie ćwiczeń.

Pomóc mogą labirynty, rebusy, wykreślanki, wyszukiwanie ukrytych symboli oraz liczb na rysunkach, ale i porządkowanie liczb według ustalonej reguły, jednoczesne pisanie prawą i lewą ręką, odwzorowywanie figur geometrycznych. Dobrą praktyką jest także liczenie określonych obiektów podczas spaceru czy robienie zakupów zgodnie z listą.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Wybrane dla Ciebie
Skutki nadmiaru selenu. Jakie są konsekwencje?
Skutki nadmiaru selenu. Jakie są konsekwencje?
Myśleli, że to infekcja ucha. Nastolatek zmarł
Myśleli, że to infekcja ucha. Nastolatek zmarł
Dieta na dobry słuch? Te produkty zmniejszają ryzyko pogorszenia słuchu
Dieta na dobry słuch? Te produkty zmniejszają ryzyko pogorszenia słuchu
Niedobory potasu mogą być groźne. Te objawy powinny zwrócić uwagę
Niedobory potasu mogą być groźne. Te objawy powinny zwrócić uwagę
Ratowniczka ostrzega. Ta przekąska znalazła się na liście niebezpiecznych produktów
Ratowniczka ostrzega. Ta przekąska znalazła się na liście niebezpiecznych produktów
Bosacka szczerze o oleju rzepakowym. "Wybierzmy ten najtańszy"
Bosacka szczerze o oleju rzepakowym. "Wybierzmy ten najtańszy"
"Dzień brudaska" w czasie choroby. Lekarka mówi wprost
"Dzień brudaska" w czasie choroby. Lekarka mówi wprost
Na noc zakładają "słone" skarpetki. Lekarz mówi, czy to ma sens
Na noc zakładają "słone" skarpetki. Lekarz mówi, czy to ma sens
"Fala zakażeń". Pediatra o tajemniczym wirusie
"Fala zakażeń". Pediatra o tajemniczym wirusie
Domowy truciciel. "Natychmiastowy negatywny wpływ na funkcje mózgu"
Domowy truciciel. "Natychmiastowy negatywny wpływ na funkcje mózgu"
Wirusy w natarciu. “Można mieć combo w combo”
Wirusy w natarciu. “Można mieć combo w combo”
Tak wyglądają teraz oddziały pediatryczne. "Kończą się miejsca"
Tak wyglądają teraz oddziały pediatryczne. "Kończą się miejsca"