Dysgrafia – przyczyny, objawy, terapia i wsparcie

Dysgrafia jest zaburzeniem, które może dotyczyć tak dzieci, jak i dorosłych. Ponieważ jej istotą jest częściowa lub całkowita utrata umiejętności pisania, czyli szeroko rozumiane trudności w pisaniu, powoduje trudności w szkole i życiu codziennym. Jakie są objawy i przyczyny dysgrafii? Jakie są metody diagnozowania dysgrafii u dzieci? Na czym polega jej terapia?

Dysgrafia wpływa na zdolność do prawidłowego kształtowania liter i utrzymania równego pismaDysgrafia wpływa na zdolność do prawidłowego kształtowania liter i utrzymania równego pisma
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Czym jest dysgrafia i jakie są jej główne objawy u dzieci?

Dysgrafia to zaburzenie, dla którego charakterystyczne są trudności w pisaniu. To zwykle ma wpływ zarówno na naukę, jak i funkcjonowanie na co dzień. Termin dysgrafia pochodzi z języka greckiego i w dosłownym tłumaczeniu oznacza „nie piszę” (α – nie, γραφο – piszę), co dość dobrze opisuje charakter nieprawidłowości.

Jakie są objawy dysgrafii u dzieci, ale i dorosłych? Bardzo różne, ponieważ zaburzenie wpływa na zdolność do:

  • prawidłowego kształtowania liter,
  • zachowania odpowiednich odległości między literami,
  • utrzymania równego kąta pisma,
  • zachowania płynności pisania.

Zdrowie psychiczne dzieci. Jakie są zwiastuny, że dzieje się coś złego?

Oznacza to, że osoby zmagające się z dysgrafią mogą mieć trudności zarówno z czytelnym, jak i szybkim pisaniem, formowaniem liter, utrzymaniem równych odległości między nimi czy zachowaniem płynności pisania.

W rezultacie pismo dysgrafika jest nieczytelne i nieestetyczne, ciężko je rozszyfrować. Cechują je:

  • nieodpowiednie proporcje liter w obrębie wyrazów (różne wielkości), litery „drżące” o niepewnej linii, niedokładności w kształcie liter i ich połączeń, niekształtność liter,
  • nierównomierne zagęszczenie pisma, nachylenie liter (niejednolite położenie pisma).

Dysortografia a dysgrafia

Z dysgrafią bywa mylona dysortografia, jednak są to dwa różne zaburzenia związane z pisaniem (mogą występować tak łącznie, jak i osobno). Jakie są między nimi różnice? Pierwsze zaburzenie dotyczy samego aktu pisania, zatem jest bardziej ogólne, drugie obejmuje trudności w poprawnym zapisywaniu słów.

Wspólne dla obydwu zaburzeń jest to, że mogą występować tak u dzieci, jak i dorosłych, a i znacząco wpływać na codzienne funkcjonowanie i edukację.

Dysleksja i dysgrafia

Dysgrafia bywa też mylona z dysleksją, która jest zaburzeniem czytania. Osoby się z nią borykające mają problem z rozumieniem tekstu czytanego w zakresie rozpoznawania słów, ich zrozumienia, zdolności do rozróżniania i manipulowania dźwiękami w języku (świadomość fonologiczna).

Przyczyny dysgrafii u dzieci

Jakie są przyczyny dysgrafii u dzieci? Zaburzenie może mieć podłoże:

  • genetyczne,
  • neurologiczne (np. uszkodzenie części mózgu odpowiedzialnej za opanowanie umiejętności pisania),
  • środowiskowe (np. zaniedbania w edukacji),
  • rozwojowe (np. nadpobudliwość psychoruchowa czy nerwica).

Przyczyną dysgrafii często są zaburzenia motoryczne, które skutkują nieprawidłową pracą dłoni. Odpowiadać za to może nieodpowiednie trzymanie długopisu, utrwalanie innych nieprawidłowych nawyków związanych z pisaniem, ale i zbyt duże napięcie mięśni.

Dysgrafia często występuje wraz z innymi zaburzeniami, takimi jak dysleksja, afazja motoryczna (utrata zdolności produkowania mowy zrozumiałej dla innych) czy ADHD (zaburzenie deficytu uwagi z hiperaktywnością).

Dysgrafia – jak zdiagnozować?

Diagnoza dysgrafii u dzieci jest ważna, ponieważ ułatwia życie, pozwalając na podjęcie działań mających na celu terapię, to jest poradzenie sobie z problemem.

Rozpoznanie dysgrafii obejmuje obserwację, wywiad z rodzicami, testy i konsultacje z różnymi specjalistami oraz badania, na przykład psychologiczne czy neurologiczne. Ważne jest również wykluczenie innych przyczyn trudności, takich jak problemy z widzeniem czy słyszeniem.

Zdiagnozowana dysgrafia pozwala na dostosowanie metodyki nauczania i wsparcia do potrzeb dziecka, ale i dostęp do dodatkowego wsparcia, takiego jak choćby możliwość korzystania z komputera do pisania w szkole czy dodatkowy czas podczas zdawania egzaminów.

Dysgrafia leczenie – terapia i wsparcie

Rozpoznanie dysgrafii umożliwia podjęcie różnych działań. Jak pomóc dziecku w pisaniu, nauce i codziennym funkcjonowaniu?

Terapia i wsparcie dla dzieci z dysgrafią obejmuje różne rozwiązania, takie jak terapia zajęciowa, nauka technik pisania oraz inne strategie edukacyjne. Bardzo ważna jest edukacja na temat zaburzenia tak rodziców, jak i nauczycieli. Dziecku można bowiem pomagać tak w gabinecie specjalistycznym, jak i w szkole oraz domu.

Ćwiczenia – dysgrafia

Jak rodzice mogą wspierać dziecko z dysgrafią w domu? Warto skupić się na ćwiczeniach, które poprawiają zdolności manualne, ale i układ mięśniowy. Zalecane są takie aktywności jak budowanie z klocków, nawlekanie korali na sznurek, gra w bierki czy pchełki, wyklejanki i wydzieranki, malowanie farbami, robienie szlaczków, łączenie kropek, ale i pływanie na sucho czy zabawy paluszkowe.

Dobrym pomysłem jest także pisanie pamiętnika czy listów do kolegi. O ile tworzenie autorskich tekstów jest dobrym pomysłem, o tyle przepisywanie ciągów słów już niekoniecznie. Dziecko z dysgrafią szybko się męczy i zniechęca.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Wybrane dla Ciebie
Skutki nadmiaru selenu. Jakie są konsekwencje?
Skutki nadmiaru selenu. Jakie są konsekwencje?
Myśleli, że to infekcja ucha. Nastolatek zmarł
Myśleli, że to infekcja ucha. Nastolatek zmarł
Dieta na dobry słuch? Te produkty zmniejszają ryzyko pogorszenia słuchu
Dieta na dobry słuch? Te produkty zmniejszają ryzyko pogorszenia słuchu
Niedobory potasu mogą być groźne. Te objawy powinny zwrócić uwagę
Niedobory potasu mogą być groźne. Te objawy powinny zwrócić uwagę
Ratowniczka ostrzega. Ta przekąska znalazła się na liście niebezpiecznych produktów
Ratowniczka ostrzega. Ta przekąska znalazła się na liście niebezpiecznych produktów
Bosacka szczerze o oleju rzepakowym. "Wybierzmy ten najtańszy"
Bosacka szczerze o oleju rzepakowym. "Wybierzmy ten najtańszy"
"Dzień brudaska" w czasie choroby. Lekarka mówi wprost
"Dzień brudaska" w czasie choroby. Lekarka mówi wprost
Na noc zakładają "słone" skarpetki. Lekarz mówi, czy to ma sens
Na noc zakładają "słone" skarpetki. Lekarz mówi, czy to ma sens
"Fala zakażeń". Pediatra o tajemniczym wirusie
"Fala zakażeń". Pediatra o tajemniczym wirusie
Domowy truciciel. "Natychmiastowy negatywny wpływ na funkcje mózgu"
Domowy truciciel. "Natychmiastowy negatywny wpływ na funkcje mózgu"
Wirusy w natarciu. “Można mieć combo w combo”
Wirusy w natarciu. “Można mieć combo w combo”
Tak wyglądają teraz oddziały pediatryczne. "Kończą się miejsca"
Tak wyglądają teraz oddziały pediatryczne. "Kończą się miejsca"