Zaburzenia rozwoju psychicznego dzieci – przyczyny, objawy i terapia

Zaburzenia rozwoju psychicznego mogą być bardzo różne. Ponieważ wywołują je różnorakie przyczyny, a i towarzyszą im zróżnicowane objawy, trudno je krótko scharakteryzować. Łączy je to, że w mniejszym bądź większym stopniu wpływają na codzienne funkcjonowanie. Ma to związek z tym, że zmieniają sposób, w jaki dziecko myśli, czuje, zachowuje się i uczy się.

Zaburzenia rozwoju psychicznego dzieci dają różne objawy, w zależności od ich nasileniaZaburzenia rozwoju psychicznego dzieci dają różne objawy, w zależności od ich nasilenia
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Jakie są rodzaje zaburzeń rozwoju psychicznego u dzieci?

Zaburzenia rozwoju psychicznego mogą pojawić się w każdym wieku, stąd są problemem, który dotyczy zarówno niemowląt, jak i przedszkolaków, uczniów i nastolatków.

Nieprawidłowości w zakresie rozwoju psychicznego mają różne przyczyny i dają różne objawy, w zależności od ich nasilenia, ale także temperamentu dziecka oraz czynników środowiskowych. Stanowią poważny problem, ponieważ mogą prowadzić do trudności w funkcjonowaniu społecznym, edukacyjnym i zawodowym.

Przyczyny zaburzeń rozwoju psychicznego

Przyczyny zaburzeń rozwoju psychicznego dzieci mogą być różnorodne i złożone. Duże znaczenie ma:

Im ładniejszy nauczyciel, tym uczeń osiąga lepsze wyniki

  • genetyka i dziedziczność,
  • czynniki neurobiologiczne na przykład nieprawidłowości w mózgu (np. nieprawidłowe połączenia neuronalne, nieprawidłowy rozwój struktur mózgowych, nieprawidłowa funkcja neurochemiczna),
  • czynniki biologiczne, na przykład nieprawidłowości w układzie hormonalnym lub immunologicznym,
  • czynniki środowiskowe, takie jak brak odpowiedniej opieki wczesnodziecięcej, stres w rodzinie, przemoc, zaniedbanie lub doświadczenie traumy, ekspozycja na toksyny, zanieczyszczenia środowiska oraz infekcje, niedobory żywieniowe lub nieprawidłowy rozwój dziecka na etapie życia płodowego (ciąża).

Rodzaje zaburzeń rozwoju psychicznego u dzieci

Zaburzenia rozwojowe u dzieci dzieli się na całościowe i częściowe. Do zaburzeń całościowych zalicza się autyzm wczesnodziecięcy, zespół Aspergera, zespół Retta i zespół Hallera (dziecięce zaburzenia dezintegracyjne). Częściowe zaburzenia rozwoju dziecka dotyczą wyłącznie jednej sfery rozwoju (np. mowy, motoryki, emocji).

Mówiąc o zaburzeniach rozwoju psychicznego, warto wspomnieć o tak ważnych kwestiach, jak zaburzenia uczenia się, takie jak dysleksja (trudności w czytaniu), dysgrafia (trudności z pisaniem), dyskalkulia (trudności z matematyką) i dysortografia (trudności z ortografią) czy zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD), który charakteryzuje się trudnościami w koncentracji, nadmierną impulsywnością i nadmiernym ruchem.

U dzieci coraz częściej diagnozuje się także zaburzenia zachowania odżywiania, takie jak anoreksja, bulimia, kompulsywne objadanie się. Bardzo duży problem stanowią zaburzenia emocjonalne i zachowania, takie jak depresja, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne (OCD), zaburzenia dwubiegunowe (maniakalno-depresyjne), zaburzenia lękowe (fobie specyficzne, zaburzenia lękowe uogólnione, fobie społeczne).

Objawy zaburzeń rozwoju psychicznego u dzieci

Jakie są objawy i kryteria diagnozy różnych zaburzeń rozwoju psychicznego u dzieci? Wszystko zależy od konkretnej jednostki. Ma to związek z tym, że zaburzenia rozwoju psychicznego mogą wpływać na sposób, w jaki dziecko myśli, czuje, zachowuje się i uczy się.

Dysfunkcje i deficyty rozwojowe u dzieci sprawiają, że młodzi ludzie mogą mieć trudności w zakresie nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych. Często cechuje ich nietypowe zachowanie. Dają znać o sobie także deficyty rozwojowe związane z nauką funkcjami poznawczymi.

Całościowe zaburzenia rozwoju – objawy

Jak objawiają się całościowe zaburzenia rozwoju? Na przykład autyzm problemami z komunikacją i mową oraz nawiązywaniem relacji z rówieśnikami, także ograniczonymi zainteresowaniami dziecka czy powtarzającymi się schematami zachowań.

Zespół Aspergera, choć ma podobne objawy do autyzmu wczesnodziecięcego, wywołuje upośledzenie umiejętności społecznych, zaburzenia w relacjach z rówieśnikami, dużą wrażliwość na dźwięki i bodźce dotykowe oraz obsesje na punkcie różnych rzeczy. Odpowiada także za ponadprzeciętne zdolności w bardzo wąskich dziedzinach.

Z kolei zespół Hellera, nazywany dziecięcymi zaburzeniami dezintegracyjnymi sprawia, że dziecko, które do 2.-4. roku życia rozwijało się prawidłowo, w bardzo szybkim tempie traci nabyte umiejętności komunikacyjne i społeczne (może dojść do zaniku mowy i rozumienia języka). Typowe jest także obniżenie zdolności intelektualnej i utrata zainteresowania otoczeniem.

Częściowe zaburzenie rozwoju dziecka – objawy

Zaburzenia mowy rozpoznaje się po problemach w komunikacji. Dziecko może nic nie mówić, ale i mówić gorzej niż rówieśnicy. Trzeba wiedzieć, że zaburzenia częściowe dotyczące mowy towarzyszą wielu chorobom genetycznym, na przykład zespołowi Downa, zespołowi Turnera czy zespołowi Williamsa.

Całościowe zaburzenia motoryczne są związane z ruchami. Dzieci mają problemy z równowagą, motoryką małą (rysowanie, samodzielne jedzenie), jak i motoryką dużą (jazda na rowerze, pływanie).

Zaburzenia emocjonalne zwykle objawiają się unikaniem kontaktu wzrokowego, brakiem reakcji na słowa dorosłych problemami z nawiązywaniem kontaktów, brakiem zainteresowania innymi dziećmi. Z kolei zaburzenia w sferze poznawczej mogą manifestować się jako trudności w zakresie uwagi, percepcji i pamięci (słaba pamięć, problem z koncentracją, nierozumienie poleceń).

Diagnostyka i leczenie zaburzeń rozwoju psychicznego

Terapia częściowych i całościowych zaburzeń rozwojowych zajmują się różni specjaliści, przede wszystkim jest to psycholog i psychoterapeuta. Jeśli chodzi o rokowania, wiele zależy od rodzaju zdiagnozowanego zaburzenia i stanu dziecka.

Zaburzenia częściowe u dzieci są na ogół uleczalne, a im szybciej podjęta zostanie terapia, tym lepiej dla dziecka. Całościowe zaburzenia rozwojowe są nieuleczalne. Dobra wiadomość jest taka, że dzięki terapii możliwe jest rozwinięcie różnych umiejętności i znaczne usprawnienie funkcjonowanie dziecka.

Na czym polega leczenie zaburzeń rozwoju psychicznego? Możliwa jest psychoterapia (np. terapia behawioralna), terapia zajęciowa, ćwiczenia z fizjoterapeutą i logopedą (terapia mowy) lub neurologopedą, ale i leczenie farmakologiczne. Bardzo ważne jest wsparcie społeczne i pomoc rodziny.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Wybrane dla Ciebie
Skutki nadmiaru selenu. Jakie są konsekwencje?
Skutki nadmiaru selenu. Jakie są konsekwencje?
Myśleli, że to infekcja ucha. Nastolatek zmarł
Myśleli, że to infekcja ucha. Nastolatek zmarł
Dieta na dobry słuch? Te produkty zmniejszają ryzyko pogorszenia słuchu
Dieta na dobry słuch? Te produkty zmniejszają ryzyko pogorszenia słuchu
Niedobory potasu mogą być groźne. Te objawy powinny zwrócić uwagę
Niedobory potasu mogą być groźne. Te objawy powinny zwrócić uwagę
Ratowniczka ostrzega. Ta przekąska znalazła się na liście niebezpiecznych produktów
Ratowniczka ostrzega. Ta przekąska znalazła się na liście niebezpiecznych produktów
Bosacka szczerze o oleju rzepakowym. "Wybierzmy ten najtańszy"
Bosacka szczerze o oleju rzepakowym. "Wybierzmy ten najtańszy"
"Dzień brudaska" w czasie choroby. Lekarka mówi wprost
"Dzień brudaska" w czasie choroby. Lekarka mówi wprost
Na noc zakładają "słone" skarpetki. Lekarz mówi, czy to ma sens
Na noc zakładają "słone" skarpetki. Lekarz mówi, czy to ma sens
"Fala zakażeń". Pediatra o tajemniczym wirusie
"Fala zakażeń". Pediatra o tajemniczym wirusie
Domowy truciciel. "Natychmiastowy negatywny wpływ na funkcje mózgu"
Domowy truciciel. "Natychmiastowy negatywny wpływ na funkcje mózgu"
Wirusy w natarciu. “Można mieć combo w combo”
Wirusy w natarciu. “Można mieć combo w combo”
Tak wyglądają teraz oddziały pediatryczne. "Kończą się miejsca"
Tak wyglądają teraz oddziały pediatryczne. "Kończą się miejsca"