Trwa ładowanie...

Czym jest indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny (IG) to wskaźnik określający, jak konkretne produkty wpływają na poziom cukru we krwi. Umożliwia on zmierzenie tego, jak prędko składniki znajdujące się w pożywieniu zmieniają się w glukozę krążącą w surowicy krwi. Na wartość indeksu glikemicznego przy układaniu diety powinny zwracać uwagę między innymi osoby chore na cukrzycę, z rozpoznanym stanem przedcukrzycowym, z nadwagą oraz każdy, kto chce się zdrowo odżywiać.

Zobacz film: "Jak zadbać o prawidłowe relacje z dzieckiem?"

spis treści

1. Co oznacza wartość IG?

Indeks glikemiczny określa szybkość, z jaką po zjedzeniu konkretnego produktu spożywczego podniesie się poziom glukozy w surowicy krwi. Pokarmy o wysokim IG bardzo szybko uwalniają zawarte w nich cukry, co skutkuje szybkim podniesieniem glikemii. Natomiast produkty spożywcze o niskim IG uwalniają węglowodany powoli, a ich zjedzenie nie powoduje gwałtownego skoku poziomu glukozy.

Na przykład indeks glikemiczny glukozy wynosi sto, a suszonych moreli trzydzieści jeden. Dzięki tym informacjom wiemy, że zjedzenie pięćdziesięciu gramów moreli spowoduje trzy razy mniejszy skok glikemii niż spożycie pięćdziesięciu gramów glukozy.

2. Czy warto zwracać uwagę na indeks glikemiczny?

Spożywanie przez cukrzyków produktów o wysokim IG jest potencjalnie niebezpieczne, ponieważ skutkuje dużymi wahaniami poziomu glikemii, nad którymi trudno zapanować. W zależności od wartości indeksu glikemicznego pokarmy mają różny wpływ na proces powstawania tkanki tłuszczowej.

Dieta diabetyka powinna być urozmaicona
Dieta diabetyka powinna być urozmaicona

Energia zawarta w pokarmach o wysokim IG jest dużo szybciej spalana, więc zjedzenie ich nie zapewnia długo uczucia sytości. Wartość IG jest więc ważna nie tylko dla diabetyków, ale również dla osób pragnących pozbyć się zbędnych kilogramów i dbających o zwoje zdrowie.

3. Czy produkty o wysokim IG są mniej zdrowe?

Spożywanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym przez osoby chore na cukrzycę skutkuje gwałtownym wzrostem glikemii we krwi. Organizm cukrzyków nie wytwarza odpowiedniej ilości insuliny, by poradzić sobie z tak dużą ilością glukozy. Hiperglikemia może powodować uszkodzenie niewielkich naczyń krwionośnych, które dostarczają krew do najważniejszych narządów, takich jak między innymi serce, nerki lub siatkówka. Gwałtowne skoki glikemii mogą prowadzić do wystąpienia powikłań narządowych.

To też warto wiedzieć

W przypadku osób zdrowych spożywanie produktów o wysokim IG nie jest tak niebezpieczne, ponieważ organizm jest w stanie zneutralizować glukozę odpowiednią ilością insuliny. Dzięki niej organizm jest w stanie zmagazynować w komórkach nadmiar energii zawartej w pokarmie. Niestety, energia ta jest trudno dostępna i dość trudno ją spalić podczas treningu.

Zjedzenie produktu spożywczego o wysokim indeksie glikemicznym u zdrowych osób powoduje gwałtowną produkcje dużej ilości insuliny, która co prawda obniża poziom glikemii, jednak powoduje też, że jej poziom jest niższy niż przed zjedzeniem posiłku. Paradoksalnie więc spożycie produktu o wysokim IG może doprowadzić do hipoglikemii i uczucia głodu.

4. Czy produkty o niskim IG są zdrowe?

Oparcie diety o produkty o niskim indeksie glikemicznym sprawia, że wzrost poziomu glukozy we krwi jest stosunkowo niewielki i powolny. Bardzo ważne jest również to, że takie pokarmy nie powodują dużych skoków glikemii, co jest szczególnie ważne w przypadku opracowywania diety cukrzycowej.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.