Trwa ładowanie...

Ciągle jest śpiące? Powodem może być brak tej witaminy

Krótkie, pochmurne dni, dieta, w której brakuje świeżych owoców i warzyw oraz nadmiar obowiązków, sprawiają, że zima to czas, który wiele osób najchętniej by przespało. To się tyczy również dzieci, które zwłaszcza podczas zdalnego nauczania tracą energię. Może to być również oznaka, że w ich organizmie brakuje witamin i minerałów. Sprawdź, na co zwrócić uwagę.

Zobacz film: "Witamina D [Wirtualna Poradnia]"

spis treści

1. Przyczyny senności u dzieci

Zmęczenie i nadmierna potrzeba snu u dzieci mogą być spowodowane wieloma czynnikami, począwszy od problemów zdrowotnych (np. zaburzeń hormonalnych, czy niedotlenienia) po niezdrowe nawyki żywieniowe, lub zbyt małą aktywność fizyczna.

Inną przyczyną podobnych dolegliwości często jest niedobór witamin i związków mineralnych w organizmie. Jednak zanim zaczniemy samodzielnie podawać dziecku jakikolwiek suplement, należy przedtem skonsultować się z lekarzem. Pomoże on dobrać odpowiedni preparat do wieku i stanu zdrowia malucha.

Bez specjalistycznych badań trudno jest bowiem stwierdzić, czy u dziecka rzeczywiście występują niedobory określonych składników, a w ten sposób można zrobić mu krzywdę.

Zobacz także: Nie faszeruj dzieci suplementami!

2. Witaminy i minerały w diecie dziecka

Na jakie witaminy i związki mineralne należy zwrócić szczególną uwagę w diecie dziecka? Przede wszystkim dieta powinna być bogata w:

  • potas (najwięcej tego cennego pierwiastka znajdziemy w kiełkach, roślinach strączkowych i owocach),

  • żelazo (które znajduje się w zakwasie buraczanym, jabłkach, orzechach i żółtkach jaj),

  • jod (najlepszymi źródłami jodu są ryby morskie, owoce morza i algi).

Niedobory tych związków mogą przyczyniać się do spotęgowania uczucia zmęczenia, niewyspania, a także problemów z tarczycą lub anemią.

Ciągle jest śpiące? Powodem może być brak tej witaminy
Ciągle jest śpiące? Powodem może być brak tej witaminy (GettyImages)

Ponadto należy również zapewnić dziecku odpowiednią ilość witamin. Są to m.in.:

  • witamina C – wpływa korzystnie na układ odpornościowy i podnosi wydolność organizmu. Jej źródłem są owoce dzikiej róży, cytrusy, porzeczki oraz papryka.
  • witaminy z grupy B – zbyt mała ilość tych związków w organizmie nierzadko powoduje senność i zmęczenie. Można je znaleźć m.in. w suszonych owocach, produktach nabiałowych, płatkach owsianych i owocach morza.
  • witamina D – jej niedobór powoduje bóle mięśni i stawów, zmęczenie, bezsenność i przyczynia się do rozwoju wielu schorzeń. Jest zawarta przede wszystkim w tłustych rybach morskich.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.